Opdrachten waar ik enthousiast van word

In de afgelopen jaren heb ik bij diverse opdrachtgevers mee mogen denken, kunnen begeleiden en confronteren. En met succes. Soms zo sterk dat de rol van voorbijganger nog steeds niet voorbij is. Op aanvraag zijn de referenties beschikbaar. Het ‘achter-de-schermen-werk’ behoeft immers wat bescherming van de betrokkenen.

  • Een hogeschool die op zoek is naar meer synergie in haar opleidingsaanbod. Het gesprek tussen de teamleiders over wat goed onderwijs is, moest weer op gang gebracht worden. Op die manier zou het weer een toekomstbestendige hogeschool kunnen worden waar studenten vol enthousiasme studeren. Mijn rol is die van voorbijganger. Ik analyseer, vraag door, prik en wroet en help het lerend vermogen van alle betrokkenen weer aan te spreken. Deels in de groep, deels individueel brengen we dan de verschillende actoren weer in gesprek. Daarmee komt het geheel weer duurzaam in beweging.
  • Een praktijkgerichte opleiding die haar curriculum wil vernieuwen om zo beter aan te sluiten bij het nieuwe, landelijk vastgestelde beroepsprofiel. In een traject van maandelijkse coaching begeleid ik de projectleider  in het organisatorische en onderwijskundige ontwerptraject. De docenten en praktijkbegeleiders zorgen er uiteindelijk voor dat er een nieuw opleidingsprogramma wordt ontworpen. Met een zekere afstand en op ondersteunende wijze begeleid ik deze ontwikkeling. Van de erfenissen uit het verleden moet in dit proces respectvol afscheid genomen worden. Voldoende voortgang in het proces, steeds de ontwerpdroom realistisch voor ogen houden en het ondersteunen van de persoonlijke leiderschapsontwikkeling van de projectleider zijn voor mij belangrijke aandachtsgebieden in dit traject. De individuele reflectie met een projectleider in combinatie met een aansprekende opleidingscontext maken zo’n begeleiding voor mij persoonlijk heel waardevol.
  • Ontwerpen van een programma voor een conferentie waar deelnemers echt wat van opsteken. Hoe vertaal je nu de inhoud naar een echte leerervaring waar mensen nog jarenlang aan terugdenken? Hier heb ik de rol van creatieve meedenker maar ook van doorvragen op de werkelijke gewenste uitkomsten. Zodat de organisatoren niet alleen blijven hangen op de eigen riedels maar zich verplaatsen in de deelnemers.